Racing Development

May 16, 2016

 


IMG_0823_Fotor_CROP


Ständig utveckling.

Något som definierar motorsporten är den ständiga jakten för nya effektivare lösningar. Alla jagar ett övertag på sina konkurrenter. I och med att tävlingsbilar och motorcyklar är så komplicerade maskiner så finns det många delar som kan förbättras och effektiviseras. Många gånger kan det vara svårt att få till effektiva förbättringar då man ofta saknar kompetensen och tillgång till maskiner för att kunna tillverka delarna.

Att förlita sig på MLK ChriMa att skapa delarna är ett perfekt sätt att kostnadseffektivt få tag i despecialdelar man behöver. ChriMa utvecklar också delar som vi vet efterfrågas inom denna branschen.

 

IMG_0517Stort ellet litet?

Vi har lösningar på många vanliga och ovanliga problem. I och med att vi själva är med och sponsrar en tävlingsbil  så känner vi till många av de problem man stöter på under tiden man skapar en vinnande tävlingsbil. ChriMa Endurance Racing har haft stor nytta av att vi kan tillverka alla möjliga typer av små delar, fästen med mera. På bilden till vänster finns ett bra exempel. En kabel genomföring av kablar från b.l.a styrsystemet till motorn, från kupén till motorutrymmet.

 


 

 Avancerade delar, med minimal ansträngning.

IMG_5037-1-2 Precis som det låter. Det är lätt att tänka, att en del som är i samma storlek som en mobiltelefon och väger 35 gram inte påverkar bilens förmåga att prestera på banan. Det gör den. En bromsduct må se obetydlig ut på bordet. Men när den väl sitter på bilen gör den mycket stor skillnad på bromsarnas temperatur.

Till höger ser vi lösningen MLK ChriMa har sakapt till ChriMa Endurance Racing. Till en början så tittar teamet på var ska kalluften till bromsarna tas in? Därefter så får vi reda på vilken storlek ducten ska ha. Därefter så tar teamet händerna ifrån projektet. Vi fortsätter med att rita upp komponenten i vårt CAD program.

Därefter så görs en analys på hur tålig ducten behöver vara för att tåla t.e.x fartvind, stenskott med mera. Det är en ständig process mellan tålighet samt hur tunn vi kan gör den för att slippa onödig vikt. När den är färdigdesignad gör vi också en flödessimulering för att se att ducten presterar som man tänkt. Det vill säga att man får in så pass mycket luft i komponenten så den klarar att kyla den otroliga värme som bromsarna genererar. Efter att designen har godkänts så tillverkar vi den i vår printer i valfritt material.

Under tiden vi gör alla dessa steg, så kan teamet fokusera på att göra färdigt andra delar av bilen. De har sparat mängder av timmar på att låta oss skapa delen snabbt och enkelt än att själva behöver så och ha det bekymret på deras axlar.


Vad behöver ni?

Alla har vi något vi behöver. Stort eller litet, ta kontakt med oss för att spara tid.